Kennismaking met CCS (Cultureel Centrum Suriname) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Joyce - WaarBenJij.nu Kennismaking met CCS (Cultureel Centrum Suriname) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Joyce - WaarBenJij.nu

Kennismaking met CCS (Cultureel Centrum Suriname)

Blijf op de hoogte en volg Tim en Joyce

12 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 11-02

Gister hebben we onze eerste kennismaking gehad met Marcella Augustuszoon. Zij iis een bestuurslid van CCS.
We moesten hier om 9 uur zijn. Half 9 werden we opgehaald vanuit ons appartement door Tjitra (Onze contactpersoon vanuit SPS).
Deze eerste kennismaking was heel open en positief. Dit moest ook wel omdat we zondag een linkje toegestuurd kregen met een krantenbericht over de Spellenbus.
Zie hieronder:

Dienst Bibliobus CCS wordt uitgebreid

PARAMARIBO - “Een boek is meer dan alleen maar lezen. Je kunt ook een verhaal lezen en eromheen knutselen”, zegt Marcella Augustuszoon, hoofd van de bibliotheek van het Cultureel Centrum Suriname (CCS). Daarom zal de Bibliobus naast boeken ook creatieve bezigheden aanbieden aan kinderen.
Dit zal gebeuren in samenwerking met Stichting Projectenhulp Suriname (SPS), die werkt met vrijwilligers uit Nederland en België. Die zullen rondom de Bibliobus klaarstaan met spelletjes en materiaal voor handenarbeid. De Bibliobus is een uitleendienst van de CCS-bibliotheek die regelmatig naar scholen en wijken gaat.
CCS en SPS hebben geld ingezameld om materiaal in te kopen. Het startsein wordt over een week gegeven. Hoewel de partners nog onderhandelen de komende week, zegt Augustuszoon: "De samenwerking komt zeker wel."

Hier waren we totaal niet over te spreken en ook wel erg teleurgesteld. De reden lijkt ons wel duidelijk.
Gister hebben we dan ook meteen ons eigen persbericht gemaakt en verstuurd. Dit bericht word van de week geplaatst met onze goedkeuring.

In het eerste gesprek met CCS hebben we ook duidelijk gemaakt dat ons project ook door moeten gaan als wij weer naar Nederland gaan. SPS en CCS hebben dit toegezegd. Dit willen we natuurlijk nog wel op papier hebben staan.

Na de kennismaking zijn we de Spellenbus gaan bekijken. Het is een erg kleurrijke en vrolijke bus.(Zie foto's) Maar er zitten nog wel veel boeken in. We moeten de bus nog een beetje eigen maken. Gelukkig staan ze hier open voor.

Aankomende week (voorbereidingsweek) gaan we erop uit om het spelmateriaal aan te schaffen. Hier gaat veel tijd in zitten want we willen natuurlijk materiaal aanschaffen voor langdurig gebruik.

Volgende week zullen we met de bibliobus mee rijden om contacten te leggen met scholen waar wij ook zullen komen met de bus.

Zodra wij weer wat nieuwtjes hebben over het project komt er weer een nieuw verslag online!

Groeten uit het zonnige maar ook regenachtige Paramaribo.
Joyce en Tim

P.S.
Als jullie vragen hebben kunnen jullie natuurlijk altijd mailen naar: timhogeland@hotmail.com

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Spellenbus

Vrijwilligerswerk...

Stichting Projecthulp Suriname (SPS) is samen met twee vrijwilligers uit Nederland Tim Hogeland en Joyce Vloedgraven tot een nieuw project gekomen, namelijk de ‘Spellenbus’.

Dit nieuwe project de “spellenbus” is bedacht in Nederland door deze 2 enthousiaste vrijwilligers.

Met deze spellenbus proberen wij kinderen te stimuleren in creatieve expressie, activiteit en sport en spel. Door zo’n groot aanbod is het erg vernieuwend voor de kinderen om deel te nemen aan dit project.
Het doel is om alle kinderen kansen te bieden om meer lichamelijk beweging uit te oefenen en om doormiddel van vernieuwde en variërende materialen samen te spelen. Dit is goed voor hun eigen ontwikkeling. Door middel van de Spellenbus ontwikkelen de kinderen zich optimaal en hangen zij minder op straat.

De Spellenbus is een initiatief van twee Nederlandse vrijwilligers en zal vijf dagen per week rijden. Deze twee vrijwilligers hebben in Nederland geld ingezameld om dit project te ondersteunen en op te starten. De Spellenbus zal gecontinueerd worden door verschillende vrijwilligers via Stichting Projecthulp Suriname.
Dit project zal plaatsvinden bij verschillende kinderhuizen, scholen, sportveldjes en (achterstands)wijken.

*bron: persbericht voor in de Surinaamse krant die we zelf hebben opgesteld.